KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka klauzula informacyjna znajduje się w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Logopeda radzi

Przygotowała: mgr Katarzyna Pieńczak - logopeda

Drogi Przedszkolaku,
Czy wiesz, że język polski- obok chińskiego, węgierskiego i fińskiego- to jeden z najtrudniejszych do nauki języków świata? Jeśli nie wierzysz poproś rodzica, aby powtórzył następujące zdanie: Czubaty strzyżyk w czystej czapeczce z Tczowa do Tczewa toczył kuleczkę. Trudne, prawda?

A teraz coś dla Ciebie

  • Czterolatku: Oto domek niski. Stoją pod nim miski. Kotki mleko piją, potem miski myją.
  • Pięciolatku: Wo-wo, wo-wo, ciepła woda. Gdy się mięty, miodu doda, owy-owy-owy, to napój gotowy.
  • Sześciolatku: Lećcie nasionka z wiatrem po świecie może gdzieś w ziemi kącik znajdziecie. Da wam ziemia kącik mały, w nim będziecie kiełkowały.

Witajcie Kochani,
Dzisiaj zapraszam Was do ćwiczeń słuchowych, które są bardzo ważne, ponieważ wspierają Waszą mowę, a w przyszłości pomagają także w nauce czytania. Jeżeli ktoś chce pięknie mówić niech skorzysta z poniższych propozycji:

 1 ) Zabawa „ Co słyszę?” – usiądź z zamkniętymi oczami i nasłuchuj. Rozpoznajesz któryś z tych dźwięków?
 2 )„ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – zamknij oczy i poproś kogoś, aby stukał w różne przedmioty np. szkło, metal, drewno itp. Ciekawe co to?
 3 ) Wrzuć do pudełek np. po zapałkach: groch, kamyki, gwoździe, cukier, kaszę itp. Teraz poproś, by ktoś przykładał kolejno pudełka do Twojego ucha i potrząsał nimi. Łatwo odgadnąć, co wydaje         ten dźwięk?
 4 ) Uderzaj o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami lub łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, podrzyj papier, gnieć go, przelewaj wodę do różnych pojemników, raz z wysoka, raz
      z niska, drap po szkle, papierze, stole. Zrób dużo hałasu .
 5 ) Posłuchaj dźwięku wskazanego przez kogoś i odpowiedz, skąd dochodzi. Potrafisz określić jego miejsce, kierunek, odległości, ilości (dużo- mało), głośności (cicho – głośno)
 6 ) Poproś, aby ktoś z domowników schował grające radio, telefon lub dzwoniący budzik. Postaraj się znaleźć ukryty przedmiot jedynie po usłyszanym dźwięku.

Życzę udanej zabawy w gronie najbliższych. Pamiętajcie, żeby wsłuchiwać się w dźwięki otoczenia podczas spaceru. Wtedy jest najciekawiej, ponieważ można dorzucić kilka innych zabaw wspierających Waszą mowę.

OKRES ZDANIA - OD 2 DO 3 ROKU ŻYCIA.

Między 2 a 3 rokiem życia następuje rozkwit mowy dziecka. Dziecko zaczyna budować zdania, początkowo są to zdania proste, które są złożone z dwóch, trzech wyrazów, następnie przechodzi w wypowiedzi dłuższe, cztero - pięcio wyrazowe. Pierwsze zdania są twierdzące, a następnie pojawiają się zdania pytające i rozkazujące. Dziecko nie potrafi jeszcze wypowiadać poprawnie wszystkich głosek - głoski trudne, są zastępowane głoską łatwiejszą.

W tym okresie dziecko wypowiada prawidłowo spółgłoski: p, b, m, f, w, k, g, h, t, d, n, l, oraz samogłoski ustne: a, o, u, e, y, i, a, czasem nosowe: ą, ę. Pod koniec tego okresu pojawia się: s, z, c, dz, które wcześniej było zastępowane przez dziecko: ś, ź, ć, dź.

Ważne, aby pod koniec tego  etapu mowa dziecka była już zrozumiała nie tylko dla najbliższych, ale także dla otoczenia.

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECKA - OD 3 DO 7 ROKU ŻYCIA.

Mowa w dalszym ciągu się rozwija, następuje rozwój artykulacyjny, wzbogaca się zasób słownictwa, rozwija się umiejętność budowania zdań złożonych. U czterolatków w dalszym ciągu występują zniekształcenia, ale w nieco mniejszym stopniu. Pojawiają się neologizmy.

Dziecko 3 letnie, potrafi porozumieć się z otoczeniem, jego mowa jest już w pewnym stopniu ukształtowana, jednak jej rozwój odbywa się w dalszym ciągu, często pojawiają się błędy. Dziecko trzyletnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski ustne i nosowe, spółgłoski: p, b, m, f, w, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, h, t, t, d, n, l, ł, j. Pojawiają się również głoski takie jak: s, z, c, dz. Dziecko już umie wypowiadać większość z tych głosek poprawnie w izolacji, a w mowie potocznej zastępuje je zaś głoskami łatwiejszymi. Normą jest, że dziecko zmiękcza głoski: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż na głoski: ś, ź, ć, dź. Najczęstsze błędy językowe pojawiające się u trzylatków, które mogą utrzymywać się do 5 roku życia, to:

  • opuszczanie sylaby początkowej lub końcowej (zupa pomidorowa = zupa midolowa, lokomotywa - komotywa);
  • przestawianie głosek w wyrazie (ławka = wałka);
  • tworzenie nowych wyrazów (zadzwonić + telefonować = zatelefonić, żelazko = prasowaczka, oparcie krzesła = opieranka).
  • głoska r może być wymawiana jako  j  lub  l , ewentualnie jako  ł ,
  • zamiast  f  występuje często  ch  i odwrotnie.

Dziecko 4 letnie, potrafi już mówić o przeszłości i przyszłości. Zadaje mnóstwo pytań.

  • utrwalają się głoski s, z, c, dz, dziecko nie powinno ich zamieniać na ich zmiękczone odpowiedniki ś, ż, ć, dż;
  • głoski sz, ż, cz, dż dziecko może wymieniać na s, z, c, dz - jest to tzw. seplenienie fizjologiczne;
  • pojawia się głoska r, choć jej brak nie powinien jeszcze niepokoić;
  • może pojawić się tzw. hiperpoprawność związana z opanowaniem nowych, trudnych głosek np. zastępowanie głosek s, z, c, dz, przez sz, ż, cz, dż - np.: sztół, czukierek;

Dziecko 5 letnie, mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe

  • dziecko potrafi już bezbłędnie powtórzyć sz, ż, cz, dż, choć w mowie potocznej mogą wciąż być zastępowane przez s, z, c, dz;
  • głoska r powinna być już wymawiana, chociaż często pojawia się dopiero w tym okresie;
  • wypowiedzi uwzględniają kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo - skutkowe, są zwykle poprawne gramatycznie;
  • dziecko potrafi wyjaśnić znaczenie słów, opisać cechy przedmiotów i możliwość ich zastosowania;
  • dziecko chętnie poprawia innych i samego siebie, szukając prawidłowego brzmienia wyrazu;

Dziecko 6 letnie. powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, oraz powinno mieć opanowane mówienie.

  • powinno poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki nawet te najtrudniejsze do opanowania czyli głoski sz, ż, cz, dż oraz r;
  • umieć porównywać (odnajdywać różnice i podobieństwa) oraz klasyfikować przedmioty pod względem wielkości, kształtu, koloru, ciężaru, funkcji użytkowej
  • dokonywać analizy i syntezy słuchowej wyrazów prostej budowie fonetycznej (tzw. głoskowania)
  • wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu
  • samodzielnie wymyślać wyrazy rozpoczynające się na daną głoskę
  • wyklaskiwać ilość sylab w wyrazie
  • określać położenie przedmiotu względem otoczenia (nad, pod, obok, między, wewnątrz itp.)
  • określać kierunek (do tyłu, na wprost, w bok itp.)

Jeżeli na tym etapie rozwoju mowy dziecko ma problemy w zakresie komunikowania się z otoczeniem należy KONIECZNIE szukać pomocy u specjalisty.

NORMY ROZWOJOWE

Normą rozwojową jest, jeśli dziecko w wieku:

0 -1 roku- komunikuje się z dorosłymi za pomocą krzyku, głuży, gaworzy, wymawia pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, lala;

1 - 2 lat. Używa prawie wszystkich samogłosek, z wyjątkiem nosowych (ą, ę) oraz wymawia niektóre spółgłosk ( p, b, m, t, d, n, k, ś, ź, ć dź, ch). Pozostałe zastępuje innymi. Wypowiada się jednowyrazowo: np.: kaczka - kaka, pomidor - midol;

3 lat- porozumiewa się prostymi zdaniami, wymawia wszystkie samogłoski;spółgłoski (p, pi, b, bi, m, mi, n, ni, f, fi, w, wi, t, d, n, l, li, ś, ź, dź, j, k, ki, g, gi, ch);

4 lat- wymawia głoski s, z, c, dz;

5 - 6 lat- wymawia głoski sz, ż, cz, dż, r;

7 lat - ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

Rodzicu pamiętaj!

Każde dziecko rozwija się we własnym, swoistym tempie, niewielkie opóźnienia rozwoju mowy nie muszą być powodem do niepokoju. Niemniej jednak, opóźnienia w pojawianiu się poszczególnych stadiów rozwoju mowy nie powinny przekraczać 6 miesięcy.

Jeżeli po przeczytaniu powyższych informacji czują się Państwo zaniepokojeni, należy koniecznie skonsultować się z logopedą.